Nu ska vi börja om från ruta ett!

Ja, så sant som det är sagt!
Jag har nu bestämt mig att det är på tiden att jag på allvar börjar träna med denna jycke och har då också kommit fram till att det förmodligen är bäst för oss båda om vi börjar om från början.
Han har jättefina baskunskaper, och också väldigt många baskunskaper, men ingenting avancerat. Än.
Han kan sitt, ligg, stanna, kom, fot, osv osv. Men det betyder ju inte att han kommer utföra dessa övningar när du säger till honom. Han tar sin tid och kanske lyder.

Det är en sån himla inspiration att vara runt Theres!
Total kontroll på hundarna, både hennes egna och våran :)
Så nu ska det börjas träna minst 3 gånger i veckan. Jag har funderat lite över om jag ska ha bestämda dagar eller inte, men det lutar mer som att jag inte vill ha det. Då kommer det kännas som ett tvång och det betyder att jag kommer tappa intresset.

Idag började vi med lite kontaktövningar. Spontan ögonkontakt, som jag kallar det.
Vi gick iväg till Strömlidabacken som bara ligger några minuter härifrån. Det är ju perfekt nu när det börjar tina, även fast det är bra väder så är det inga människor där pga. all slask :)
Slask är det inte än, dock hittade Zeus en fin pöl som gick upp till knäna.
Vi traskade bara runt lite i en timma och jag väntade på att han spontant skulle söka ögonkonkontakt med mig utan att han visste att jag hade godis och utan att jag sa någonting alls.
Det gick skitbra! Det som är så bra med den där backen är att nedanför backen så går det förbi en väg där det kör bilar lite då och då. Han är ju så sanslöst lättdistraherad men det funkade faktiskt bra. Dit ska vi mer gånger!
Lite bilder från idag;
image144
image145
image146
Haha, på skuggan ser det ut som om jag har världens största hund :)
Som ni ser så har vi fortfarande på oss väldigt mycket kläder på oss här uppe. Dunjacka, to be exact. Fram till igår så hade jag fortfarande halsduk och mössa på mig också.
Det är soligt men inte så varmt, men det skiter vi i för vi är så glada över att det äntligen har börjat bli lite närmare vår :)

Kommentarer
Postat av: Janine

Hej, gud har ni snö? :P här är det riktigt grönt och det känns verkligen som sommaren, hehe.

På lördag blir alla i Zeus och Nappes kull 1 år :D tiden går fort!

Ha de bra!

hälsningar från oss i munkfors

2008-04-24 @ 17:53:28
URL: http://canarioweiler.sprayblog.se/
Postat av: theres

ååå vad kul då får du hängas med oss på bruks :) blir kanon ... vi får ta en lång promenad snart annars syns vi på söndag hoppas jag :)
kram

2008-04-24 @ 18:16:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0